Arvestykket / The heirloom

søndag 18. august 2013




OLDEMORS FINKÅPE
Det er mormor som har strikket kåpen. Hun strikket den til meg, sitt siste barnebarn, for over 30 år siden. Den manglet bare knapper da jeg kom til verden. Det var en smal sak for mamma å sy i tre knapper, men for en nybakt mor ble det kanskje hakket for mye å tenke på. Da jeg selv gikk å sang på siste verset av min første graviditet fikk jeg den ubrukte jakken på den betingelsen at jeg sydde i knappene. 

Jeg kan altså på ingen måte ta på meg æren for denne staslige kåpen, men inspirasjonen til å strikke kommer fra nettopp disse to damene; mamma og mormor. Lillemor brukte denne fra hun var ett år og helt til våren før hun fylte tre. Den er strikket med dobbel tråd, noe som gjør den usedvanlig stødig og ikke minst varm og god.

Størrelse - 1-2 år / Garn - Dobbel ulltråd
-
GREAT GRANDMOTHER'S SUNDAY COAT
My nan made this coat. She made it for me, her last grand child, for more than 30 years ago. This is were my inspiration to knit comes from. My girl was able to use this coat from she was one till she turned three years of age. It is knitted with two threads which makes it extra warm and comfy.

Size - 1-2 years / Yarn - Unknown wool yarn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar